Wednesday, December 21, 2011

Dalam hati ada duri

Hari ni adalah hari stress sedunia. Ada tiga perkara utama yang shoot up level adrenaline aku ari ni.
1) Kisah OSHC


OSHC ni adalah policy insurance yang hukumnya WAJIB dibeli oleh international students kat sini. Bagi student Msia, secara ringkasnya ada dua kumpulan. First group ni yang kena renew sendiri (guna duit poket dulu la ye) policy every year then claim ngan penaja. Claim plak kena buat 2, satu untuk diri sendiri dan satu lagi untuk keluarga. Satu group lagi, yang aku kira lebih beruntung, the moment diaorang daftar aje penaja bayar terus (lump sum) premium insurance untuk tempoh dari tarikh registration till tamat visa. Second group ni, bagi aku golongan yg bertuah (aku rasa, ini policy baru dari gomen or university coz member yg daftar few months after aku gini la kes dia). As usual En Hubby and aku masuk kategori pertama. Kategori menyakitkan jiwa raga.


Selama hayat disini, kami akan renew per year la , then buat la claim and tak ada problem la plak. TETAPI this year OSHC dah tukar policy. Banyak yg tukar tapi yg pentingnya ada 3: 1) Premium naik more than 100%, 2) Dah tak leh nak buat untuk 6moths or 1 year, tapi nak kena buat sampai tarikh visa tamat, 3) untuk couple yg dua dua belajar dah tak leh ambik 2 single plan, WAJIB ambik 1 Family plan. 4) HANYA satu resit dikeluarkan.


Semua policy baru OHSC ni telah membuat hidup kami susah. Aku and En Hubby dah pegi mengadap pihak OHSC menerangkan yang kami akan menghadapi masalah untuk claim dari pihak penaja sekiranya ambik family plan and hanya satu resit dikeluarkan (penaja keluar surat untuk bayar single plan to both of us). Ding dong ding dong...semua rayuan ditolak. Kami juga telah merayu kepada International Dept untuk membenarkan kami menukar policy lain (sebenarnya bnyk policy lain yg lebih murah & bagus). Itu juga tak dibenarkan. Kami hanya bole menambah policy insuran dan WAJIB merenew/ mengekalkan policy dengan OHSC. Mana nak cari duit. Memang tak mampu nak pegang 2,3 policy insuran. International student deprtment plak asyik dok hantaq reminder yg OHSC kami dah nak tamat. Kalau reminder je tanpa membawa apa apa kesan aku tak kisah sgt. Tapi bila effect bab bab study itu yg aku malaih tu. Last last, En Hubby pun keluar duit sendiri $840 untuk bayar premium sehingga tarikh tamat visa dan kami terpaksa akur ngan policy baru OHSC.


As expected, penaja hanya membayar balik $ 280 saja. Rasanya ikut rate single plan and rate zaman purba. Lagi $560 tu nak dapat dari mana? Amount tu may be ciput la untuk setengah orang, tapi bagi kami, budget sudah lari bro!! Malam semalam aku bersemangat gak nak email kat penaja buat rayuan tetapi seorang kawan yg juga mengalami masalah yang sama telah terlebih awal berbuat demikian. Beliau telah mengemail pihak penaja beserta dengan attachment policy baru OHSC. Panjang lebar rayuan yg dibuat beserta bukti sokongan. Pihak penaja hanya membalas dengan satu ayat yg membawa maksud lebih kurang camgini 'sebab tu la kami nak student habis belajar on time'. Kawan aku tu sampai menangis...sedih amat.


Kalau diikutkan offer letter dari pihak University disini, tempoh pengajian kami adalah 4 tahun. Aku rasa sekiranya biasiswa diberi mengikut tempoh pengajian tak la jadi masalah cam gini. Pengajian PhD tak leh nak buat blanket je, yg semua org akan tamat 3 tahun. Sebab itulah pihak University menawarkan tempoh pengajian berdasarkan bidang yang kita nak buat. Kalau dah kat offer letter University terpampang 4 tahun, kalau student dapat abih 3 1/2 tahun, dah kira ok la tu.


Frankly, mcm kes aku sendiri, svsor aku 'senyum' je bila aku cakap aku nak plan kan study aku so that aku akan abis (bole submit) dlm tempoh 3 1/2 tahun. Aku tengah cuba sedaya upaya la sekarang ni, walaupun setakat ari ni kat school aku ( kita bercakap bab school ye, bukan department) hanya ada SEORANG je mamat ni yang berjaya submit dalam tempoh 3 1/2 tahun. Tengok la plak background Mamat ni. Dia ni memang dah ada background research yg gedebuk gedebak. Jadi, bagi aku yg macam KangKung ni, memang amat perit la nak mencapai target. Nasib baik aku ni ada semangat Tun Fatimah, jadi aku redah je...


2) Kisah SBPA-2012

Member aku ada ngantor maklumat untuk aku tengok since aku belum dapat apa apa info dari my Uni lagi. At first tu, aku dah cakap kat diri aku, this time tak yah la tengok secara detail. Nanti kalau terjumpa benda benda yg tak berapa syok , aku stress plak. TAPI, may be juga la background accounting aku ni tak bole nak control mata aku dari "mengaudit" skala gaji baru yang aku dapat. Nengok aje skala gaji baru tu , aku terus terperasan yang skim baru ni amat menguntungkan kepada mereka yang baru naik pangkat (atau baru berada di gred tersebut). Golongan cam gini akan dapat kenaikan more than 12% ( ini aku tak kira, aku agak je...kes aku malas nak audit secara detail...takut pisang berbuah 3,4 kali- baca posting b4 this...heee). Golongan yg mcm aku, yang dah senja kat grade tersebut, hanya akan dapat seciput kenaikan. Seciput tu aku rasa (again aku tak kira, agak je), tak lepas pun untuk membeli sebiji Scanpan....hu hu hu.

Aku heran gak, tak kan la masa diaorang buat skala gaji baru tu, bole tak perasan benda cam gini. Aku rasa mcm obvious je benda ni. Sebab bila aku first nengok je, 'otak accounting' aku and 'mata audit' aku dah dapat detect benda ni. Alangkah indahnya dunia ini, kalau peningkatan gaji tu diberi dgn kadar yg lebih kurang sama (memang le tak leh nak bagi sama rata). Aku rasa masih bole dibaiki lagi. Cadangan tak cerdik dari pihak aku la, patutnya golongan yg senja dlm grade tersebut, tidak dinaikkan ke gaji terhampir didalam sistem baru. May be golongan ni diberi 2 kenaikan tangga gaji. So, kalau buat cam gini, baru lah % kenaikan gaji bagi yg baru berada di grade tersebut and yg dah lama berada di grade tersebut, lebih kurang sama.

Kalau apply yg aku cadang, aku rasa ramai yg happy. Tapi, siapa lah aku......


3) Kisah sinki bocor.

Tetiba je, sinki kat dapur umah aku bocor. Abis basah kitchen aku. Talipon la plumber. Disebabkan aku menyewa rumah ni melalui estate agent, plumber yg aku bole call hanya lah plumber yg diregisterkan dgn agent aku tu. Dari pukul 5 ptg call, tak dtg dtg coz kat dah abis waktu kerja. Kalau diaorang dtg, agent kena bayar mahal. Rugi la kan. Problemnya, kami anak beranak tak ada bekalan air la. Kena la tutup punca air, kalau tak mau banjir umah aku di musim panas kat Perth ni. En Hubby, cuba gak call plumber lain. Banyak plak soklan coz diaorang ni cakap diaorang tak register bawah agent aku so sepatutnya diaorang tak leh bagi service kat kami ( antara undang undang WA yg menyerabutkan kepala otak). Tapi ada clause plak, bole buat bawah emergency. En Hubby pun tanya le berapa bayaran untuk tukar hose kat bawah sink dapur tu. Dia cakap, estimated total cost $400 (cost dia dtg tengok je $170). Gilerrr beb!. Kalau kat Msia, dah lama En Hubby pegi beli hose tu kat kedai and tukar sendiri. Kat sini tak leh ye, semua urusan mengenai umah yang disewa mestilah melalui agent. Tak leh nak tunjuk tunjuk bakat. Ini la antara , undang undang yang menyesakkan kepala otak kat sini. Zaman dulu, aku stay kat UK, tak ada le plak banyak cikadak mcm gini. Akhir cerita, kami still dok tunggu registered plumber untuk dtg baiki.... Hari Stress Sedunia betul....

No comments: