Saturday, December 31, 2011

Berlalunya 2011...

Hari ini adalah hari terakhir dalam tahun 2011. Bermulanya 2012 bermakna tempoh penajaan pengajian aku makin sampai ke penghujung. Dalam keadaan sekarang, apa yang akan berlaku lebih bersifat diluar kawalan aku. Bergantung penuh kepada kecekapan dan kecepatan (betul ke words ni...lantak le, kan ni blog aku) kedua dua svsor aku memberi feedback ke atas hasil kerja aku. Aku hanya berdoa agar aku dapat menyelesaikan segala kerja sebelum aku berangkat balik ke Malaysia. Sesuatu yang begitu sukar untuk dijangka kerana svsor aku masih lagi bercuti...hu hu hu.


Satu perkara lagi, bermula 2012 bermakna aku masih ada satu lagi mission yang belum dapat dicapai disepanjang tempoh pengajian aku ini. Actually, bila aku mula buat PhD aku dah set in mind few perkara yang aku nak cuba/belajar selain dari menyiapkan thesis aku le. Antaranya, menguasai at least 1 software untuk membuat analysis, belajar menulis paper untuk colloquium and conferences, mendapat best paper award didalam mana mana international conferences, menghadiri kursus kursus yg disediakan oleh pihak Uni yang dapat membantu aku kelak dan dapat publish dalam journal.


Mungkin bagi student lain benda yg aku list tu perkara biasa dalam hidup seorang PhD student, tapi bagi aku yang punya suami yang juga student PhD dan punya 3 org anak anak yang perlu perhatian, semua yang aku list tu bukanlah sesuatu yang mudah untuk aku buat. Alhamdulillah, dengan bantuan pelbagai pihak aku berjaya capai hampir kesemuanya KECUALI publish dalam journal yang berkualiti.


Aku dah pun mencuba sebelum ni, tapi diREJECT ngan jayanya. Bila aku jumpa svsor aku, dia cakap satu cubaan yang baik dan cuba lagi . Biasalah..ayat ayat beli jiwa. Tapi dia masih bertegas yang aku perlu berusaha untuk mendapat publication ke journal yang at least ranking B. As usual dia cakap, kalau aku berjaya, aku akan banyak belajar dari segi penulisan.


Selepas cubaan itu, aku amat bz dengan penulisan thesis. Tak dinafikan juga aku sendiri berasa 'gayat' untuk mencuba lagi. Memandangkan tempoh penajaan pengajian dah tinggal secoit, jauh disudut hati aku percaya yang aku perlu mencuba lagi. Aku percaya aku perlu mendapat pengalaman dan belajar tentang ini sebelum berakhirnya status aku sebagai seorang student. Persoalannya perlukah aku mencuba lagi ke ranking A or B atau menghantarkan saja my paper ke journal journal yang 'tak berapa hangat dipasaran'...heeee... aku dalam dilemma...

No comments: