Saturday, February 2, 2013

Adakah Payung Anda Berfungsi??

Sediakan payung sebelum hujan. Pepatah yang dah tak perlu saya terangkan maksudnya. Saya juga berpegang dengan pepatah ini. Kerana ini jugalah saya mengambil insurance untuk memastikan saya punya payung ketika kehidupan dilanda hujan lebat.

2,3 minggu lepas mengajar saya, walaupun dah disediakan payung, belum tentu payung itu berfungsi ketika hujan lebat menimpa kehidupan. Itulah donia. 

Apabila saya dan En Hubby memutuskan untuk membuat radiotherapy, bermula lah isu mengenai insurance plak. Clause yang amat biasa apabila kita mengambil insurance adalah, rawatan akan dicover sekiranya pemegang insurance di masukkan ke wad.

Malangnya bentuk rawatan radiotherapy adalah pesakit TIDAK AKAN dimasukkan ke wad. Pesakit hanya walk-in untuk menerima rawatan. Tempoh rawatan amat singkat. Paling lama pun 30 minutes (termasuk persiapan machine). Tempoh pesakit dikenakan radiation tu pun singkat je. Saya rasa tak sampai pun 15 minutes. Perlu diingat, pesakit didedahkan dgn radiasi yang kesannya bukan sedikit. Tambahan plak untuk yang senasib dengan saya radiasi tu di kenakan di otak.

Saya pun berbincang ngan pihak Dr mengenai masalah insurance ni. Dr memaklumkan sememangnya begitulah bentuk rawatan radiotherapy. Pesakit tidak akan dimasukkan ke wad. Bukan hanya di Malaysia tetapi di seluruh dunia. Kebetulan pula adik ipar saya pernah menjalani rawatan tersebut di UK, sama juga bentuk treatment. Patient walk-in and then walk out lepas rawatan. 

Persoalannya, sekiranya begitulah bentuk rawatan (around the globe) kenapa pihak insurance tidak membuat pengecualian terhadap clause yang pesakit perlu dimasukkan ke wad bagi pemegang polisi yang perlu menjalani radiotherapy??. Bukankah ini lebih memudahkan pemegang polisi aka pesakit?? Pihak insurance masih kekal dengan keputusan PAY & CLAIM. 

Dalam kes saya, kami perlu membayar RM 22500 sebelum rawatan pertama bermula (untuk 30x radiotherapy session). Itu tidak termasuk kos penyediaan untuk rawatan (mapping) dan kos consultation dengan Dr and radiologist. Pendek cerita, kos yang perlu dibayar bukan sedikit.

 Alhamdulillah, rezeki daripada Allah, En Hubby dan saya dapat membayarnya sebelum rawatan bermula. Kami hanya terfikir, bagaimana kalau pemegang polisi tidak mampu untuk membayar dahulu and pihak Insurance masih berkeras dengan cara PAY & CLAIM atas alasan pesakit tidak dimasukkan ke wad??? Bukankah ini menyusahkan pemegang polisi yang selama ini begitu berdisiplin membayar premium setiap bulan??Itu belum dikira tahun tahun yang pemegang polisi diberi kesihatan yang baik. Tidak pernah claim satu sen pun dari pihak insurance. Ya, kita faham, begitulah business insurance. Tapi apa salahnya kita injectkan sedikit "human factor" dalam business. Policy makers dalam insurance company mungkin bole berfikir sedikit dari segi ni, instead of dikaburi oleh RM all the time..

Saya bole faham kalau sekiranya bentuk rawatan radiotherapy itu mengikut case. Mungkin pihak insurance boleh berkeras dengan syarat yang dikenakan. Tetapi keadaan sekarang, bentuk rawatan telah termaktub sebegitu, sepatutnya syarikat insurance dah masuk clause pengecualian terhadap syarat utama didalam semua polisi. 

Saya bukan orang business. Corak pemikiran saya definitely bukan profit oriented. Saya  hanya pemegang polisi dan pesakit yang merasakan dah sampai saat dan ketika policy makers di syarikat syarikat insurance mengkaji sedikit "standard policy" yg diaorang pakai.

Pendek cerita, dalam bahasa mudah , kalau kita pegi ke kedai mamak dan meminta roti canai. Seluruh dunia dah faham bahawa roti canai dihidang berserta dengan kuah dal. Samada pelanggan suka kuah dal tersebut atau tidak, itu bukan isu yang perlu dipertikaikan oleh kedai mamak tersebut.  Amatlah pelik sekiranya kedai tersebut hanya akan menyediakan kuah dal sekiranya pelanggan memohon kuah dal.

Buat ketika ini En Hubby dan saya memutuskan sekiranya kami mendapat claim dari  pihak insurance..Alhamdulliah. Sekiranya claim tersebut ditolak, itu bukan rezeki kami. Payung kami koyak tatkala hujan lebat melanda......Allah juga yang Maha Mengetahui. KepadaNya juga kami berserah....

8 comments:

Anonymous said...

Semoga Allah mempermudahkan segalanya.

Anonymous said...

http://m.indianexpress.com/news/%22insurance-firm-told-to-pay-widow-of-man-denied-claim%22/957526/

Ada satu perenggan psl 'hospitalisation benefit' discjarge on the same day. C if u have that one.

Nor Fadzlina Nawi said...

Salam kak,

It's good to know you are writing as 'usual' :-)

I will call you before I fly nanti yer. Take care

huda said...

muga dipermudahkan semuanya Intan

huda said...

muga dipermudahkan semuanya Intan

Michael said...

Hai Intan, bagaimana keadaan Intan sekarang? Corina yg bagitau Mike hal Intan ni. Mike dah baca Intan punya crite dalam blog ni. Satu yg Mike nak tanya insurance company mana yg Intan ber insured?
Kirim Salam Mike kat Nazri dan anak-anak.

Salam dari Kuching, Sarawak.

zehan said...

AsSalam Intan.....semoga kita semua sentiasa diberi taufik dan hidayah.

Setiap manusia akan diuji mengikut kemampuan masing2. Hanya Allah sahaja yang tahu tahap kemampuan kita. Kita hanya hamba dah Allah yang menjadikan kita. Jika kita berjaya maka Jannah lah tempat kita. Semoga kita semua mempunyai matlamat untuk menjadi ahli syurga. Always remember that Allah loves us.

My prayer that everything turns out well. Allah is always there for us. Semoga tabah mengharungi dugaan.

Dearest friend we love you.

Zehan

zehan said...

AsSalam Intan.....semoga kita semua sentiasa diberi taufik dan hidayah.

Setiap manusia akan diuji mengikut kemampuan masing2. Hanya Allah sahaja yang tahu tahap kemampuan kita. Kita hanya hamba dah Allah yang menjadikan kita. Jika kita berjaya maka Jannah lah tempat kita. Semoga kita semua mempunyai matlamat untuk menjadi ahli syurga. Always remember that Allah loves us.

My prayer that everything turns out well. Allah is always there for us. Semoga tabah mengharungi dugaan.

Dearest friend we love you.

Zehan