Saturday, October 5, 2013

Be yourself...

Source: Google



" I want to sing like birds sing, not worrying who listens and what they think"- Rumi



Ramai dari kita suka menjadi orang lain. Tak percaya? cuba tengok keliling. Ada antara kita, bila dikelilingi oleh orang yang mahir bab bab agama, kita yang hanya tahu sedikit pun akan berusaha menonjolkan diri kearah itu, walaupun hakikatnya kita hanya cut & paste dari internet. Ada juga yang dikelilingi oleh kenkawan yang mahir bab masak memasak, kita pun tak nak ketinggalan untuk menghantar resepi, walaupun hakikatnya kita tak pernah kenal bontot kuali. Ada juga yang punya boss yang suka bersukan, kita pun sibuk menyertai pertandingan sukan yang dianjurkan, walaupun hakikatnya kita selalu tersasul antara  bola golf and bola ping pong. Ada juga yang dapat boss suka menyanyi, kita pun sibuk berkaraoke, walaupaun hakikatnya suara kita bole menyebabkan katak menangis. 

Kita juga suka hidup bermusim. Contohnya dalam bulan Ramadhan, ramai betul yang menjadi ustaz & ustazah jadian. Tetiba, dalam bulan Ramadhan ramai yang suka berbicara bab bab agama. Tetiba ramai yang mahir bab hukum hakam. Whatsaap, facebook, twitter penuh dengan cerita cerita agama. Salah ke? Tidak. Yang rasa tak kena apabila orang yang sama juga menghantar material and benda yang entah apa apa diluar Ramadhan. Orang yang sama juga yang menganjurkan majlis majlis "lagha" diluar Ramadhan. 

My personal view, jadilah diri kita. Tak perlu berpura pura dalam hidup. Kita mesti berusaha memperbaiki diri ke arah yang lebih baik tetapi kita tidak perlu menjadi orang lain. Bekerjalah dengan jujur, bercakaplah yang benar, tidak perlu berpura pura. Bukan kah kita semua faham dunia ini hanya sementara. Donia....Donia...Macam macam ada....

2 comments:

Nor Fadzlina Nawi said...

hehe tersenyum sorang2 baca post ni :-P

Anonymous said...

Mcm lagu tu kata:
Kalau aku kaya
Aku nak gaya hidup aku berubah
...