Saturday, April 9, 2016

Mission Impossible 2016

Filem baru ke tu? Jangan terpedaya....bukan filem. Saya bukan anak PM, saya tak pandai buat filem...oooops. Posting kali ni sebenarnya nak cerita angan2 Mat Jenin saya. Project yang sedang saya buat dan akan buat. Ramai yang tak yakin. Tapi kaaannn....saya ni satu laaa....ketegaq....konsep saya, cuba dulu baru tahu...kalau cuba at least dapat 50% chance untuk berjaya daripada langsung tak cuba. Kalau tak berjaya pun...kawan saya, Dr FF selalu pesan...jangan putus asa!

Sebenarnya saya & my friends tengah work on a model. A simple model. That model is derived based on my research findings.  Dah sampai part nak validate the model. Alhamdulilah, ada lah satu company ni macam nak ruangkan masa sikit nak validate the model. Sekarang ni tengah tunggu masa yang sesuai. Kononnya, bulan May ni saya akan masuk innovation contest untuk mengetengahkan model tu. Langkah awal la  kiranya ni. Saya tak letak harapan yang tinggi untuk dapat apa2 award. Ni la first time saya masuk, and I act as a leader. Sebenarnya kalau menang apa2 award tu kiranya  Mission Impossible 1 (MI 1) laaaa. 

Then, saya juga sedang finalise satu proposal untuk buat consultancy dengan sebuah badan di bawah gomen laaa. Hopefully saya sempat laa siapkan proposal tu by deadline. Consultancy tu bertujuan untuk mengetengahkan model tadi kepada golongan sasaran...Kononnya, untuk memberi benefit kepada mereka yang berkaitan. Saya juga sedar about a stiff competition to be selected. Maklumlah, ini juga cubaan pertama saya dalam bidang consultancy & saya melakukan secara "bersih". Kalau saya dapat consultancy project tu or even kalau di short listed kan jer pun proposal saya tu, ini kira dah Mission Impossible 2 (MI 2) laaa. 

Finally, saya tengah mimikiorkan untuk menghantar satu research proposal untuk mendapat International Grant. Based on past experience, proses memohon & menulis proposal untuk international grant kurang serabut dari national grant. Kita juga bole buat dengan "bersih". Fair Game. Kalau dapat tu bermaksud diaorang rasa research kita tu ada value. Kalau tak dapat pun, dia akan cakap reason tak dapat. Kita belajar sesuatu. So this one considered Mission Impossible 3 (MI 3). 

Nanti kita tengok rezeki saya macam mana yer.  Kalau tak berjaya  semuanya....doa saya untuk diri sendiri agar saya tidak putus asa .....hahahahahaha.....

No comments: