Saturday, July 23, 2011

Membaca, menulis, mengira

3M kat atas tu adalah amat penting dalam sistem pendidikan. Untuk menyiapkan diri dlm proses pencarian ilmu, dari sekolah rendah lagi (akak tak pegi tadika ye...) kita didedahkan dgn konsep 3M. Lately ni, saya terperasan , saya dah lama tak buat aktiviti yang ketiga, mengira. B4 sambung study, rasanya aktiviti mengira tu lah yg paling banyak dilakukan. Kira markah students, kira markah test/exam anak anak kat sekolah, kira yearly assessment untuk dihantar ke majikan, kira baju , kira kasut, kira handbag and yang paling kerap sekali kira duit, takut terlebih budget.


Sekarang ni, dah tak perlu mengira almost everything in the above lists. Hinggakan duit pun saya dah lama tak kira, coz saya tak berduit. Dibawah spouse program, you get only+- $460/mth. Belum sempat nak mengira, duit tu dah habis bayar bil. Sejajar dgn kurangnya aktiviti mengira, hidup saya juga makin simple compared ngan b4 study. In a way, saya suka dgn kehidupan simple begini.


Hanya satu benda yg kerap saya kira sepanjang buat PhD, kekadang dlm mimpi pun saya mengira benda yg sama; hari tamat penajaan pengajian saya. Bukan setakat mengira, saya juga dah beberapa kali mengubah plan and strategy berdasarkan hasil kiraan saya. Sistem kiraannya amat mudah kalau nak dicomparekan dgn subject Applied Maths yg pernah saya ambik dizaman universiti dulu. Tapi stress level selepas mengira amat tinggi. Tambahan pula kalau saya integratekan equation ini :thesis submission < tamat penajaan, dlm pengiraan saya. Makin menjadi-jadi stress level. Kekadang, saya mengawal otak saya untuk tidak mengira, tapi usaha itu sama lah dgn usaha saya untuk berdiet. Tak pernah berhasil.


Last week, my svsor dah include plak satu variable lagi dalam equation tu. Satu variable yg ditambah mengubah plak equation kat atas. Now ni dah jadi makin complex: first draft(date)<3 months b4 thesis submission (date)< tamat penajaaan (date) . Fuh! berpeluh saya mengira. To solve this equation, saya tak perlu improve konsep mengira , tapi saya kena improve konsep membaca dan menulis......

No comments: