Saturday, November 26, 2011

Musim apa sekarang ni?



Sekarang ni cuaca dah mula panas. Ada hari pukul 9 am dah terasa bahang cam 12 noon. Itu belum betul betul summer lagi. Summer la yang paling saya tak minat di Perth ni. It is not that I am not used to the hot weather (come on la ...Msia kat panas gak), tapi panas disini, panas yang panas...mcm mana nak describe ek..org Jitra cakap panaih belengaih. Aircond terpaksa di on kan. Kalau tak, memang tak selesa. Kipas je dah tak makan saman kalau cuaca macam dua hari lepas. Bila on kan aircond, memang la amat membantu. Anak anak pun selesa. Kita sendiri pun selesa. Apatah lagi untuk memerah otak menulis. Yang tak selesanya poket la. Dah pasti bil letrik akan naik mencanak. Dah la tarif letrik bukannya mcm 3 tahun lepas...emmm...Itu cerita musim panas.


Sekarang ni juga, saya consider musim buah Mempelam. Dari kecik sehingga b4 kawin, inilah term yang saya guna pakai untuk buah yang kat gambar kat atas tu. Tapi lepas je kawin and until now, saya dah guna different terminology. Saya dah panggil buah tu buah Pauh. Saya dah terikut ikut terminology En Hubby. Maklumlah saya kan isteri mithali...heee



Sekarang ni, berlambak lambak mango kat kedai. Harga untuk yang besar cam kat dalam gambar tu $3.99 each and yang kecik tu $ 1.50 each. Dah kira murah la tu. Kalau bernasib baik, like what I have experienced last week, kedai offer $0.50 each untuk yg saiz kecil. Kebetulan je saya berada kat dalam kedai and diaorang tengah sortkan buah buah yang dah ranum.


Saya and Nina amatla suka makan Mango. As for my Hubby, mango/ Pauh ada sentimental value kat jiwa dia. Buah Pauh reminds him of his mom. Aruah my MIL memang amat amat meminati buah Pauh. Kalau musim Pauh, mesti anak anak anak and my FIL akan pastikan bekalan Pauh tak putus dalam umah. Since dia tak boleh bebas bergerak (on wheel chair), and banyak menghabiskan masa atas katil, she will keep stock of Mangoes under her bed. Senang untuk diambil katanya.


Aruah my FIL pula memang la seorang suami yang amat baik terhadap isteri. Dia akan pastikan cucu cucu tidak akan mengambil Mango Mama Tok. Selalunya Mango untuk cucu cucu and anak menantu diletakkan kat dapur. Frankly, saya amat mengkagumi kesabaran dan kasih sayang dia kat my MIL.


Semalam, tika Nina asyik makan buah Pauh, En Hubby cakap ' Nina ni sebijik MamaTok, tak bole nampak Pauh'. Dia pun bercerita about Tok Ayah and MamaTok kpd Nina. Jauh disudut hati, saya tahu En Hubby merindui ibu dan ayahnya.....

3 comments:

Nor Fadzlina Nawi said...

Alhamdulillah, dah sihat kak yer. Take care lah, dh hujung2 ni lain cabarannya. Saya dah nampak kotak2 jer ni he..he..he

mulan said...

Thanks fadz,

Alhamdulillah...bila tarikh awak nak balik? guna company (shipping) mana? Awak tak dak kat Oz ni, hilang la tempat akak dpt info...heee

Nor Fadzlina Nawi said...

Saya share ngan a few other UiTM satff kat sini - kebetulan pulak, hampir semua (5-6 org) UiTM nak balik waktu lebih kurang sama. Insya Allah shipmentnya sebelum Krismas kut..