Friday, December 9, 2011

SBPA 2012 & Ombak Rindu

Dengar cerita filem Ombak Rindu tengah top kat Msia sekarang nih. Dengar cerita lagi jalan cerita yg diadaptasi dari novel tu memang best. Aku yang memang buta tentang novel melayu ni, payah le sikit nak bayangkan tentang perkara ni. Kalau aku nengok teraju utama filem tu,setakat ari ni la, aku hanya bole terima (tak sampai tahap minat lagi nih) lakonan Maya Karin je. Lisa Surihani and Aaron Aziz plak bagi aku bole la setakat nak tengok sambil memasak kat dapor. Lisa & Aaron tak payah risau , satu Malaya minat you all berdua, akak je yang tak berapa nak minat dik oooiii....

Aku sebenarnya bukan nak cerita bab Ombak Rindu, aku nak cerita bab SBPA 2012. Skim baru untuk penjawat awam. Aku kecewa sebab maklumat yg kat dalam website tu tak membolehkan aku membuat pertimbangan yg sewajarnya samada untuk pilih ke tidak SBPA 2012. Kalau aku kat Msia, aku tak kisah sgt, mesti ada org human resource yg akan buat 'road show' about this. Cuma aku kan jauh dari tanah air terchenta.

Aku pun teringat la dialog dalam Ombak Rindu 'Redha itu ikhlas, pasrah itu menyerah'. Nampak gaya macam nak masuk kali ke3 la aku nak kena 'pasrah' dan bukan 'redha' sepanjang aku berkhidmat nih. Kisah pertama apabila tempat kerja aku ditukar jadi 'universiti'. Skim perkhidmatan pun ditukar. Ramai yg bergembira. Aku pun bergembira juga tetapi aku sempat membuat analisa dan hasilnya aku dapati terdapat segolongan kecil yg akan rugi 2 kenaikan gaji (termasuk aku la) bila skim baru dilancarkan. Masa tu aku masih muda, masih semangat and masih hijau tentang dunia pekerjaan. Aku dan seorang kawan telah membuat surat dan menyertakan hasil analisis kami tuh...kah kah kah..siapa la nak endahkan analisis seorang 'budak hingusan'. Hampir setahun berlalu, aku berkesempatan berjumpa dgn seseorang yang berpengaruh juga. Dalam bual bual kosong aku bertanya dan mengusulkan tentang perkiraan yang aku buat. Beliau agak terkejut dan memberitahu yg tidak perasan akan perkara itu dan beliau juga berpendapat perkiraan aku dan kawan aku tu ada logiknya. Aku 'pasrah' untuk kali yang pertama dalam sejarah perkhidmatan aku.

Cerita kedua, ketika nak tukar ke SSM. Kami di beri penerangan dan maklumat yang diperlukan kononnya untuk membuat keputusan. Berdasarkan maklumat yg diberi, kami pun memilih SSM. Tapi selepas itu, ada plak kesilapan dalam pengiraan yang menyebabkan kami diminta untuk tandatangan sekali lagi option. Pada ketika ini aku kononnya dah makin matang dalam dunia pekerjaan. Jadi aku memilih untuk mengikut majority iaitu memilih SSM. Malangnya ada peristiwa yang berlaku selepas itu (malas aku nak cerita panjang lebar) kat universiti aku ja, ringkasnya pada ketika itu, keadaan lebih memihak kepada golongan minoriti plak ( yang tidak memilih SSM). Aku 'pasrah' untuk kali kedua.

Sekarang ni nampak gaya nak masuk kali ke3 la aku nak kena memilih (kononnya). Walaupun secara dasarnya aku dah tahu apa yg aku perlu pilih, tapi sebagai manusia aku nak la juga tahu consequences pemilihan aku ni dgn lebih jelas. Maklumlah aku sekarang pun dah makin senja dalam perkhidmatan. Pemilihan aku bukan saja affect aku sekarang ni tapi akan affect anak and tak mustahil cucu aku. Jadi bagi la maklumat lengkap walaupun aku amat paham 'redha itu ikhlas, pasrah itu menyerah'.....

2 comments:

Nor Fadzlina Nawi said...

Macam sama jer kisah 'Ombak Rindu' kita ni kak he..he..he..

Husband sudah tekan butang lah kak...dia kata buang masa jer u buat kaji selidik tu ha..ha..ha

mulan said...

Fadz,
Hanya yg pernah alami akibatnya saja yg rasa 'seriau' bila ada yg nak ditukar heeeeeee....