Thursday, March 22, 2012

Reflective/Formative construct: Hati hati

Seharian saya menghadiri Research Forum. Forum ni diadakan setahun sekali. Research forum ni adalah acara untuk all postgraduate students present hasil kerja mereka. Jadi bole lihat pelbagai jenis and peringkat study yg dipresentkan. Ada yg masih blur blur lagi tentang apa yg nak diresearchkan-presentation lebih kepada lontaran idea, ada juga yang baru lepas candidacy, ada yang dah buat analysis and ada juga yang buat full paper. As for me, ini merupakan presentation terakhir saya kat graduate school.


The best part of this research forum is that all professors kat graduate school akan cuba hadir untuk bagi constructive comments. Diaorang ni kan ke busy memanjang, so masa ni lah students betul betul ambil peluang untuk dapatkan their comments. Memang berbaloi.


Saya nak share sikit kepada yang buat quantitative research yang masih diperingkat awal pengajian. Dalam process nak develop model and choosing constructs, penting juga untuk tahu whether construct tersebut reflective or formative. Kesilapan mengidentify construct 'formative' sebagai 'reflective' akan mencacatkan model anda. Bila model dah salah, nanti analysis pun masalah le sebab tak semua software bole cater both types of constructs (reflective & formative). Sebagai contoh PLS bole process both types of constructs tapi AMOS secara dasarnya tak bole. Jadi sekiranya anda menggunakan AMOS and ada formative construct didalam model anda, satu cara yang bole anda lakukan adalah transformkan dulu construct tersebut ( index /composite measure), then baru bole run the analysis.

2 comments:

salmi said...

Saya suka entry cik Puan kali ini. Finally, ada juga yg concern about the 'construct'. Misspecifying the construct can lead to a 'disaster' for constructive analysis. Sama2 kita menyemai kesedaran ini.

mulan said...

Salmi,
Tq. Ada few experience tengok "proposal defence" session students baru, ramai gak yg kelabu bab nih. Sekadar berkongsi.