Friday, August 17, 2012

Aidilfitri 2012

Semenjak dua menjak usia mengenjak ke senja ni, excitement nak sambut raya dah makin kurang. Tambahan plak dah 3 tahun sambut raya kat perantauan. Selama 3 tahun tu juga aku rasa amat seronok sebab tak yah kelam kabut bab nak raya. Pakai je apa yang ada and makan/masak aje apa yang ada. Tak yah buat budget untuk duit raya. Hidup begitu sempoi. Aku sukaaaaa....

Tapi bila dah balik sini, kenalah juga sesuaikan ngan environment sini kan. Nak tak nak, biscuit sejenis dua nak kena beli jugak kan. Tak kan le tetamu dtg aku nak hidangkan kacang and coklat plak.   Harus aku jadi bahan umpatan jiran tertangga.

Bab biscuit raya aku tak risau. Start je kerja ari tu, ramai tokey tokey biscuit ni yang dtg promo biscuit diaorang. Aku order je. Idak la banyak sebab En Hubby and anak anak tak minat makan makan biscuit ni. Diaorang minat makan benda benda berat (bukan batu le..). Tapi bagai dikata la kan..tak cukup syarat raya la kalau tak ada biscuit raya. So, settle bab biscuit raya. Legaaa....

Bab langsir and sebagainya. Aku tak yah pikir. Entahle...gamaknya otak aku ni sempoi kot. Dari mula kawin lagi En Hubby tak yah risau aku nak menukar langsir or nak beli perabut baru tiap kali raya. Prinsip aku selagi bole guna, guna je lah..pekdah apa nak buang duit tukar. Kalau boring, aku adjust or pusing pusing je kedudukan perabut. Inject mood baru. 

May be juga background accounting aku menyebabkan aku ada elemen kedekut sikit kalau bab berbelanja.Tambahan plak, aku baru balik ke Msia ni,masalah umah sebenarnya belum settle lagi. Cuma aku teringin nak letak bunga kat dalam umah ni. Tapi rasanya idak le sempat untuk aku upah org untuk buat flower arrangement. Kan ke dah nak raya. Untuk buat arrangement sendiri, aku tak mahir. Tangan bangku...

Duit raya. Seawal hari pertama bank declare dah bole tukar duit raya, En Hubby dah settle benda benda nih. Mesti you all ingat En Hubby efficient. Jangan terpedaya. Bab duit raya ni memang dia settle awal coz dia hanya tipon je kawan dia (manager bank). Duit raya akan disettlekan during teh tarik session lepas terawih. Tak yah le beratur bagai kat bank.

Baju raya. Sejak balik sini kan ke banyak sgt benda yang terjadi. Tambahan plak for the last two weeks aku dok ulang alik spital. Anak anak aku kena nabulizer sehari 3x, so aku macam terlupa nak pegi upah buat baju raya. Nak plak dalam kesibukan dan kekalutan, aku terlupa nak bincang ngan En Hubby tentang tema warna baju raya. Last minute memandangkan lepas raya ni anak sedara En Hubby akan berkahwin and temanya warna grey maka En Hubby pun keluarkan circular mewartakan warna grey sebagai warna tema demi untuk menjimatkan ekonomi rumah tangga. 

Sempoi je nak settlekan baju bebudak and En Hubby. Baju ready-made berlambak lambak warna cam gitu. So dapatlah baju untuk diaorang semua. Malangnya sehingga semalam aku belum lagi jumpa yang sesuai. Yang aku berkenan and quality kain elok, idak le plak ada saiz.Maklumlah aku kan punya ketinggian cam "miss world". Rata rata yang dijual  idak mencecah tahap "miss world". Adoiiii....

Sebenarnya,  idak le aku kisah sgt bab bab baju raya ni, hatta kalau pakai jeans pada hari raya pun aku alright je. Tapi yelah kan...kita ni hidup bermasyarakat.  Idak le manis kalau aku yang dah senja ni pakai jeans pada hari raya. Demi untuk memastikan aku memakai pakaian yang diterima oleh masyarakat keliling , aku dah declare akan pakai je memana baju kurung yang ada dalam stok aku. Nampaknya, caca merba lah konsep raya this year.....

Ok, kepada semua Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin....

1 comment:

Nor Fadzlina Nawi said...

Selamat Hari Raya kak. Saya setuju dgn semua perasaan raya akak :-)