Tuesday, January 12, 2016

Aku ketinggalan zaman




Zaman ini rupanya Si Kaya suka bercerita about kekayaan mereka. Tidak cukup dengan bercerita mereka menunjuk2 kan kekayaan, Segala macam ditunjuk untuk tatapan umum. Tidak pulak rasa kekok. Di saat masih ramai yang kais pagi makan pagi, kais petang belum tentu boleh bawa pulang ke rumah ada juga yang dengan tidak rasa bersalah berbuat demikian. 

Teringat pulak masa zaman kecik kecik dulu. Aku memang suka makan durian. Tapi durian ni dah masuk kategori buah2 luxury laa untuk family aku. Bila ada duit lebih aruah abah akan beli durian. Tapi setiap kali beli dia akan beli lebih sebiji untuk jiran sebelah. Kami tinggal kat rumah Semi-D. Aku pernah bertanya, kenapa kena bagi sebiji kat orang sebelah? Abah cakap, kalau kita makan durian, kita kena bagi laaa kat orang sebelah sebab durian baunya kuat. Orang sebelah mesti tahu kita sedang menikmati durian. Tak elok kalau kita makan yang sedap2 dan orang sebelah hanya dapat bau saja. Kalau buah lain tak apa. Kita makan berkilo pun orang sebelah tak akan tahu. Begitulah aruah abah mendidik kami adik beradik. 

Dari situ, aku membesar dengan prinsip hidup yang tak perlu menunjuk-nunjuk dengan apa yang kita ada. Hormat orang keliling. Paling tidak, kena ada rasa sensitif ke atas kesempitan hidup orang lain. Kalau pun tak dapat membantu, jangan menambah luka dihati mereka. Bayangkan, ada pasangan suami isteri yang sedang bersedih untuk mencari dana mengubati si anak yang sakit tenat. Kita pula menayangkan kepada satu dunia yang kita boleh membeli barangan yang kita sendiri tak tahu nak guna and nak sebut nama. 

Jangan salah sangka. Tak salah menjadi kaya. Lebih indah kalau Si Kaya menghormati denyut nadi orang keliling. Berjuta disekeliling anda yang setiap pagi masih berfikir cara untuk menyuap mulut anak anak dan isteri dirumah. To them...life is not as rosy as you  think.....

No comments: