Monday, November 9, 2009

Tunai janji


Dah lama my hubby and I berjanji nak melawat kawan kat Joondalup. Tapi asyik tertangguh le plak. Kebetulan ada barang yang perlu dipulangkan. Last saturday kami pun pegilah ke umah diaorang. Alhamdulillah, sampai je tuan rumah dah siapkan nasi lemak untuk kami sekeluarga. Dengan "ramah"nya kami pun breakfast dgn penuh semangat. Nasib baik le saya dah kenal tuan umah dari zaman dia anak dara lagi. heeee..idak le kekok benar nak bawa batalion saya yang memang le kuat makan. Sedaaap nasi lemak tu.....

Bila dah kenyang diaorang ajak pegi kutip strawberry plak. Best gak nak tengok pokok strawberry kat Ostolia ni. Sebenarnya, saya pernah bekerja sebagai buruh diladang strawberry kat UK masa buat first degree long long time ago.. Jadi ilmu bab bab strawberry and quality strawberry bole tahan gak le...heee.Maklumlah dulu termasuk golongan buruh yang berdidikasi kat ladang le and antara pemegang record kutipan paling cepat and paling banyak....wakaka..Itu cerita dulu...zaman muda...badan pun slim melim..tenaga pun kuat..masa tu semua benda main redah je...

Bezanya ladang kat Ostolia ngan kat UK (dulu la..sekarang tak tau le)..kat Ostolia tempat yang saya pegi tu kecil lah kalau nak compare ngan kat UK dulu. May be lebih tepat kalau kita sebut kebun strawberry. Anyway, seronok gak dapat bagi experience kutip strawbery kat anak anak. Suka diaorang .

Kat UK dulu ladangnya amat la besar. Masih ingat lagi setiap hari kami (all the buruh) akan dibahagikan kepada kumpulan dan area yang perlu kami petik. Kalau nasib tak baik kena lah area yang ada kat cerun bukit sikit..and nak pegi kat situ kami akan dibawa oleh lori yang digunakan untuk bawa kuda..bayangkan lah kami duduk dalam belakang lori tu ramai ramai and kekadang tu najis kuda pun ada lagi. Bab bau tak yah cakap le.

Itulah pengalaman hidup yang saya appreciate sampai ke hari ini. Mengajar saya keperitan untuk hidup ditempat org dan mencari duit poket. Zaman saya buat first degree dulu, saya bergantung sepenuhnya dgn duit biasiswa. Saya bukanlah dari golongan anak anak org kaya..hee..in fact sepanjang pengajian saya dari first degree hingga lah PhD saya diberi biasiswa oleh kerajaan Malaysia... ... tanpa bantuan dari kerajaan tak merasalah budak kampung macam saya untuk belajar di boarding school, buat degree kat UK, berpeluang datang Ostolia masa buat Master and now again in Ostolia...Bertambah bernasib baik semua itu adalah biasiswa dan bukannya pinjaman....Terima Kasih Malaysia!!

Back to our event, lepas kutip strawberry kitaorang dibawa pula untuk acara BBQ.. Sedaaapp and bebudak happy lagi bole berkejaran kat taman. Cantik tempatnya..and ada banyak burung..Enjoy betul bebudak that day. Lewat petang baru le bertolak balik umah and on the way back singgah plak majlis housewarming party . Ini pun best..dapat makan bihun hailam, cokelat kek, rojak buah.... Makan lagi.. Dah malam baru sampai umah... Letih betul tapi bebudak happy sangat. Alhamdulillah Allah pertemukan kami dengan sahabat sahabat yang budiman.. Terima kasih ye kepada tuan tuan rumah yang dah menjemput kami, melayan dgn baik dan menyediakan makanan makanan yang sedap. Muga Allah murahkan rezeki you all semua....

No comments: