Tuesday, July 19, 2011

Yang Pasti Datang...

Saya membaca tentang kematian Dr Lo'lo through internet. Terasa kehilangan satu personaliti wanita yg saya suka. Oooops...saya bukan politician, tak minat langsung berpolitik tapi idak le pula buta terus pasal politik Malaysia, sekadar mengambil tahu. Lagipun, tak ramai personaliti wanita kat Malaysia yang saya minat. Minat saya merangkumi pelbagai aspek. Ada juga yg pemes gilerrr kat Msia tapi saya tak minat.


Kalau nak dengar cerita/ceramah bab bab ugama, dlm banyak banyak ustazah yg glamour tu saya prefer Dr Syarifah Hayati. Saya suka ceramah dia coz saya rasa ada input and ada practicality dari suggestion yg diberi. Kalau nak dengar lagu pula, dlm banyak banyak suara tu, Adibah Noor ok gak. Nyanyian dia dpt memberi kesan tanpa perlu melihat dia or dia tak yah bertungkus lumus nak menyanyi. Kalau lakonan pula, saya respek Fauziah Nawi. Mak cik ni memang sukar dicari ganti. Yang saya tak minat tu, bukan le tak bagus,jgn kecik hati, jgn risau, jgn gundah gulana, org lain pasti akan memberi credit dan meminati anda semua, cuma bukan saya.


Berbalik kepada Allahyarhamah Dr Lo' lo. Awal pagi tadi saya melihat you-tube , pengkebumian dia. Kagum saya. Ramainya org menziarah. Pasti ramai juga yg menyembahyangkan jenazah beliau. Dari wajah wajah yg dtg nampak keikhlasan dtg menziarah. Mereka org org biasa, dtg dgn berpakaian biasa biasa tapi saya pasti mereka dtg berserta doa doa yg ikhlas untuk Allahyarhamah.


Ikhtibar yg saya dapat. Jadilah manusia yg baik, yg disayangi Allah. Org keliling pasti akan sayang kita. Hidup kita singkat. Kematian pasti dtg. Saya berazam menjadi manusia yg lebih baik. Jauhi dari membuat musuh sepanjang saki baki kehidupan. Cuba menjadi manusia yg lebih pemaaf. Saya bukan lah politician, tapi saya academician. Saya berazam untuk memberi ilmu yg saya ada dgn lebih effektif. Sedikit ilmu dari Allah yg saya ada, saya perlu menafaatkan sepenuhnya untuk generasi akan dtg. Langkah penting yg perlu diambil ialah melipatgandakan usaha menulis saya untuk membolehkan saya memberi noktah kepada perjalanan PhD yang dah hampir mencecah 3 tahun. Saya perlu kuatkan semangat. Semuga Allah membuka jalan and ruang yang ada.....

2 comments:

Nor Fadzlina Nawi said...

Sekali kita kak yer...:-)

mulan said...

Yes Fadz...go ! go! go! (cuba memberi semangat untuk diri sendiri jugak)...heee