Thursday, August 4, 2011

Cara mereka

Perjalanan PhD ni bukan saja mendedahkan saya dgn ilmu research tapi juga mendedahkan saya dgn cara bekerja my two svsors. Dalam diam saya kagum. Walaupun secara dasarnya, perjalanan saya sukar, tidak indah seperti yg diimpikan tapi banyak yang saya dapat kutip dlm meredah kesusahan itu. Pernah juga saya bertanya pada diri sendiri, sekiranya satu hari kelak saya berada diposisi seperti mereka, bolehkah saya melaksanakan tanggungjawab seperti mereka. Beberapa perkara yang saya kagum:


Note: segala komen mengenai academician kita adalah dari pengalaman sendiri. Saya tidak bermaksud untuk "semua" academician. Begitu juga bila saya merujuk kepada academician disini, saya tidak bermaksud "semua"..



1) Setiap e-mail pasti dibalas dgn segera. Sounds simple, tapi realitinya tidak begitu dikalangan academician kita. Ada dikalangan mereka seolah olah tidak berminat untuk membalas e-mail. Menunggu jawapan/ opinion mereka mengenai sesuatu perkara/persoalan yang diajukan seperti menunggu buah yang tak gugur or seperti my second son mengharapkan snow di Perth setiap kali winter.


2) Bersikap jujur dgn perkara yang mereka tidak tahu. Mereka dgn mudah mengatakan "I don't know" sekiranya perkara itu diluar pengetahuan mereka or mereka akan cakap " I am not sure about this" or " I don't expect this question".

Saya pernah mendengar hujah dari academician kita yg "berkobar kobar" menyatakan Likert scale tak bole guna untuk menjalankan quantitative research. Likert scale hanyalah untuk qualitative research. Saya terkedu. Pernah juga saya mendengar cadangan untuk menjalankan "focus group interview", sedangkan bidang kajian berkaitan tidak langsung sesuai untuk menjalankan research secara "focus group". Pokok pangkalnya ada diantara kita yg suka bercakap mengenai perkara yg kita tidak tahu/ tidak pasti. Tanpa sedar, kita menyerlahkan "kekangkungan" (pinjam term dari Mr FF) sendiri.


3)Mereka memberi comments tapi tidak "menghentam". Setiap comments and critics akan disusuli dgn suggestions. Ada dikalangan kita yang suka memberi comments secara "menghentam". Tiada cadangan yang diusulkan. Tiada credit diberikan untuk benda yg elok. Yg ada hanyalah "hentaman".


4) Mereka "membaca" kerja students. Tidak mudah untuk "melepasi" tembok mereka. Ada sorang kawan di Malaysia berkongsi dgn saya cara beliau menulis untuk conference. Beliau hanya menulis dan memaklumkan kepada svsor beliau mengenai conference yg akan dihadiri. Svsor langsung tidak membaca paper beliau. Saya mengambil masa 3 bulan untuk "melepasi" tembok my two svsors untuk paper pertama saya.


5) Menghormati meeting. Setiap meeting adalah by appointment. Perjumpaan hanyalah bila dirasakan perlu. During the meeting svsor saya tidak akan melayan sebarang panggilan tipon. Pernah , panggilan masuk few times, dia memohon izin terlebih dahulu untuk menjawab panggilan tersebut. During the meeting, 90% perbincangan adalah tentang kerja/research. Bakinya untuk bertanya khabar diri saya dan keluarga. Ada sorang kawan merungut kerana dia terpaksa melalui perjalanan yang lama untuk bertemu svsor setiap 2 weeks. Malangnya, ada ketika benda yang dibincangkan lebih kepada persoalan diluar skop kajian beliau.


6) Suka "share" ilmu. Mereka bukan sahaja sharing their knowledge with their own students, tapi juga dgn students org lain. Saya sendiri pernah membuat consultation/meeting dgn professors dari beberapa universiti berdekatan untuk berbincang mengenai beberapa perkara. Seorang kawan memaklumkan perkara ini tidak mudah untuk dilakukan di Malaysia, apatah lagi kalau berlainan universiti.


7) Begitu "objective" dalam kerja. Saya pernah mengusulkan issue yang saya hanyalah mempunyai tempoh 3 tahun or the most 3 1/2 tahun untuk menyiapkan thesis saya. Semua itu tidak memberi sebarang impak. Apa yang saya dapat dari mereka, proses pencarian ilmu ini tidak bole dibuat secara terburu buru. Every single step kena ada justification and kena faham. Pencarian ilmu adalah sesuatu yang sukar. Kena sabar and setiap kesilapan akan membuka satu lembaran baru dalam proses pencarian ilmu. Bab ni, memang saya stress. Masalah masa and duit le....


8) Jujur dari saya, perjalanan saya tidak mudah. Saya juga sedar saya mungkin perlu mengambil masa yang agak lama seperti yang dialami oleh students lain dibawah seliaan mereka. Yang penting, saya akan terus mengutip cara mereka bekerja sepanjang bersama mereka. Saya kena terus berusaha and berdoa. Harapan saya , muga perjalanan yang sukar ini akan membantu mengurangkan level "kekangkungan" saya kelak.


9) Lupa plak ..last but not least, mereka tidak le "particular" sgt dgn status mereka. Saya hanya memanggil mereka dgn their first name. Teringat saya suatu ketika dahulu beberapa org students saya merungut kerana dimarahi oleh seorang pensyarah kerana mereka tidak "mengaddresskan" beliau dgn gelaran Dr bila bercakap. Bagi saya kalau students mengaddresskan kita dgn Puan or Encik bila bercakap pun dah cukup sopan dalam budaya kita. Entah lah....tepuk dada tanya selera...

2 comments:

Anonymous said...

Sebahagian dari tulisan ini boleh diattachkan untuk tujuan extension. hahaha. FF

SevenDrops said...

Mulan,

Sangat setuju dengan semua yang dinyatakan di dalam entri ni. Saya juga mempunyai dua supervisor yang serupa seperti di atas. Amat berharga melihat dan mengalami bagaimana mereka bekerja dengan penuh professional.

Sevendrops