Friday, December 9, 2011

Pemalu

Abang Ngah amat lah pemalu dan agak pendiam berbanding dengan Abang Long and Nina. Kalau dia kat rumah, saya kena panggil panggil dia. Kalau tak, dia tak akan 'berbunyi' and saya pun tak perasan apa yang dibuat. Nina yang paling bising. Mulutnya tak berhenti berbunyi sampai kekadang lenguh telinga dibuatnya. Abang Long pun sedari kecil tidak le ada problem nak berkawan or problem terlalu malu.

This week and next week Abang Ngah nak kena buat performance kat sekolah. Class dia kena buat play and also dia kena menari (edu dance) . Semua ni, jadi masalah besar untuk Abang Ngah. Tiap hari dia akan merungut kerana tak suka dengan aktiviti tersebut. Bila saya tanya kenapa. Dia cakap dia amat malu untuk berlakon dan menari didepan semua orang. Adoiii...pening kepala nak cakap or instil the idea yang semua budak melalui experience tersebut. Pagi tadi , sekali lagi dia merungut rungut. Kelakarnya Nina plak yang cakap 'Abang Ngah, just do it , you will be ok' .

Risau betul bila fikir sikap terlampau malu Abang Ngah nih. Cuma sesekali saya menyedapkan hati sendiri, pasti dunia hiburan tidak akan menjadi pilihan kerjaya Abang Ngah. Legaaa......

2 comments:

Anonymous said...

Mulan,

I have the same problem with my second daughter. As I ask around... that can be called a second child syndrom!

Adui..... tolong tunjukkan saya jalan macam mana nak mengatasinyeeeee

sevendrops

mulan said...

Sevendrops,
kalau awak dpt tips or jumpa jln mengatasinya, jgn lupa share ngan saya ye....