Tuesday, December 10, 2013

Kena Faham...Jangan Melatah

Masih ramai yang salah faham. Masih ramai yang keliru. Masih ada yang kelabu. Paling menyedihkan bila yang salah faham and keliru tu dikalangan orang yang berpendidikan tinggi. Golongan yang sepatutnya punya tahap pemikiran beyond the ordinary level. Golongan yang represent cerdik pandai dalam masyarakat. Apa yang mereka keliru??? Simple je, antaranya mengata vs menegur dan mengritik vs tidak bersyukur.

Apabila ada yang cuba menegur tingkah laku seseorang yang memang jelas melampaui batas, maka timbullah issue yang si penegur sedang mengata. Maka dilabellah si penegur itu berdosa ataupun reverse psychologynya yang buat silap tu akan dapat pahala. Bagi saya, yang hampir dilupa, konteks mengata adalah merangkumi perkara yang tak pasti baik/buruknya, haq/batilnya or betul/tidak akan duduk perkara. Sekiranya perkara memang terang lagi bersuluh diluar batasan adalah menjadi tanggungjawab untuk orang keliling menegur. 

Perlu juga difaham teguran ada pelbagai bentuk/cara. Application of the method depending very much on the situation. Sekiranya yang melakukan kesilapan itu usianya lebih muda mungkin dapat ditegur secara direct. Tetapi sekiranya yang silap itu lebih berusia, berpangkat dan berharta pula, mungkin si penegur akan menegur secara sinis/indirect. Disinilah kayanya adat resam orang Melayu. Kalau tak, tak kan ada peribahasa "pukul anak sindir menantu". Si penegur bertujuan untuk menegur kesilapan disamping menjaga air muka si pembuat silap tadi. 

Another thing, kalau ada yang mengkritik sesuatu perkara tak semestinya si pengkritik adalah golongan yang tidak bersyukur. Mungkin si pengkritik sedang cuba highlight perkara2 yang terlepas pandang. Kritikan itu bertujuan untuk added value to the current situation. Contoh paling mudah mengenai perkara ini baca saja posting2 Kadir Jasin and Dr Asri. Adakalanya hasil tulisan mereka sinis tetapi mereka menceritakan perkara yang jelas. Adakah mereka sedang membuat dosa mengata? Saya rasa tidak. Mereka cuba untuk menegur untuk menjadikan sesuatu perkara itu lebih baik. Janganlah kita cepat melompat melabelkan mereka sedang membuat dosa. In the first place, siapalah kita untuk menjadi hakim siapa yang mendapat dosa and siapa yang mengumpul pahala.

Persoalan pokok, kita kenalah melatih diri untuk menilai dengan lebih bijak antara yang diklasifikasikan sebagai  mengata/ menegur dan mengkritik /tidak bersyukur. Again, tiada jalan singkat untuk ini. Kena belajar berfikir secara kritis.  Bagaimana? First step kena pupuklah minat untuk membaca. Membaca dapat membantu membuka minda agar kita dapat berfikir dengan kritis. Luas pembacaan, banyak pengetahuan boleh membantu dalam membuat penilaian. Bukankah mencari ilmu itu juga satu jihad/ibadah yang sepatutnya kita cuba lakukan kerana tidak memerlukan kos dan risiko yang tinggi. Jadi, mulakanlah dengan membaca!!

Akhir kalam, berada di kerusi empok langsung tidak menjamin kita untuk membuat penilaian yang tepat mengenai sesuatu duduk perkara kalau kita enggan membaca dan berfikir. Kerusi empok kita mungkin berada dibawah tempurung kita sendiri. Yang pasti aku menulis bukan kerana nama.....kui kui kui


2 comments:

Anonymous said...

Macam ustazah semanis kurma pulak.

FF

Nor Fadzlina Nawi said...

Yeehaaa good one kak :-)

Btw, ada sedikit lawk lah Abe Yie termasuk dlm longkang tu hehe

I hope he's better now :-)