Tuesday, June 28, 2016

Adakah saya yang tertinggal atau dia yang tersimpang

Masa saya meniti remaja, mak selalu pesan kalau tak boleh puasa jangan makan depan aruah abah & abang. Kalau lapar atau haus boleh makan & minum, tapi pandai pandai la, jangan sampai semua dalam rumah tahu yang kita uzur. Pesan mak lagi orang pompuan kena pandai jaga adab.

Selalunya tiada yang tahu saya tidak berpuasa sehinggalah waktu solat. Aruah abah akan sound saya bila nampak saya tak bersedia untuk solat. Saya pula akan senyum & mak dengan selamba akan cakap "dia tak boleh sembahyang".

Bila saya di UK, tugas membeli barang dapur di bulan puasa selalunya jatuh di bahu sesapa yang uzur. Walaupun UK bukan negara Islam, kalau kami dahaga ketika shopping, saya dan kenkawan akan menyelinap masuk fitting room untuk meneguk air mineral. Tidak pernah tergamak kami minum di kalayak ramai walaupun kami boleh berbuat begitu tanpa risau ditahan oleh orang jabatan agama.

Masa berlalu, zaman berubah. Semalam saya terbaca kisah seorang anak gadis melalak menuntut hak untuk makan & minum di khalayak ramai ketika uzur di bulan puasa. Terfikir sekejap, di mana nilai sebuah kehidupan beragama? Tiada lagi ke rasa malu di kalangan gadis-gadis sehingga tergamak untuk memberitahu dunia tentang keuzuran mereka? Di manakah ibu bapa si gadis yang sepatutnya menerangkan nilai kehidupan orang islam dan orang timur? Adakah gadis-gadis sebegini suatu hari nanti yang akan menjadi menantu saya dan akan mendidik keturunan saya?

Adakah saya yang ketinggalan zaman atau gadis itu sudah jauh tersimpang? Saya keliru....


No comments: