Wednesday, July 3, 2013

Kura-kura

source: google

Tajuk kat atas tu adalah perkatan yang paling sesuai untuk mendescribekan perkembangan "kesarjanaan" aku selepas mendapat PhD. Sejak masuk kerja  April ari tu selepas cuti sakit,aku cuba juga lah melatih otak untuk menulis. Aku pun serabut gak melihat kerja kerja tertunggak aku. So, slowly aku buat la keja penulisan walaupun macam kura kura.

 Selepas 3 bulan masuk keja, aku dah hantar 2 artikel ke journal and now under review. Aku berdoa lah agar artikel "kangkung" aku tu  diterima. Kalau pun direject, at least aku bole cakap di reject oleh top-tier journal...kah kah kah. Sekarang ni, aku tengah baiki satu artikel. This time aku nak hantar kat journal yang "suam suam kuku" je. Nak tengok diterima or di reject. Then aku bole lah evaluate tahap penulisan aku. 

Setakat ni, aku tidak berminat untuk menghantar hasil kerja ke journal journal berbayar. Walaupun ramai yang berbuat begitu dan mereka mengatakan itu antara jalan mudah untuk mendapat publication. Itu hak masing masing. Aku juga belum berminat untuk menghasilkan journal artikel secara "berjemaah". Bagi aku maximum of 3 authors tu ok la, tapi kalau dah 1 artikel sampai 7/8 org, aku rasa itu dah apply konsep "geng bas sekolah". Aku tak minat. Jangan salah faham, aku tak cakap mereka yang buat tu salah. Itu strategy masing masing. Tepuk dada tanya selera. 

Aku dah tua dan tidak mengejar apa apa.  Mission aku pun mungkin berbeza dari mereka. Aku lebih kepada ingin mencuba. Kenaikan pangkat bukanlah my priority setakat ni. Tambahan lagi bila aku mendengar cerita yang "tiang gol" asyik berubah. Aku sendiri konpius. Sekarang ni, aku menulis untuk diri aku, to test myself and get satisfaction.  Ada yang cakap, kalau aku kekal dengan prinsip penerbitan yang aku pegang (tidak hantar ke journal berbayar), sampai pencen pun aku kekal begini. Entahlah... mungkin juga satu hari nanti aku berubah menjadi seperti mereka.  Siapa tahu.......

Oh ya, aku juga dah menghantar satu proposal untuk menulis buku ke DBP. Lama dulu aku dah penah buat buku ngan McGraw Hill.  This time niat aku ingin mencuba menulis dalam BM. Guna bahasa mudah & cara penyampaian yang mudah  so that bebudak matrik/poli bole guna pakai buku tu. Harap-harap DBP berminat lah. 

Itu aje kerja kura kura aku....harapnya adalah hasil yang positif agar dapat memberi semangat untuk menghabiskan kontrak keja ngan gomen .....heeeeeee

2 comments:

Nor Fadzlina Nawi said...

Macam nak sama prinsip kita ni kak hehe..Saya rasa tah2 esok lusa akhirnya saya tulis novel je :-P

All the best with the book kak :-)

Anonymous said...

Kura-kura dalam perahu. Pura-pura tak tahu.